Gyümölcsök az erdőből
2015. október 02. írta: KK Kriszta

Gyümölcsök az erdőből

Talán az egyik legközismertebb gyümölcs, amely augusztus elejétől szeptember végéig, sőt október elejéig érik, az erdei szeder.

Vigyázni kell vele, mert rendkívül vendégmarasztaló növény visszahajló tüskéjű indáival, ugyanakkor megéri a fájdalmakat, hiszen nem csak finom, hanem rendkívül egészséges is. Kiemelkedő a C-vitamintartalma és ebben, valamint a festékanyagaiban rejlő antioxidánsai rendkívül fontosak a szervezetünk számára a téli felkészülés során.

Nyersen is bátran fogyasztható, de ha óvatosan szedjük és visszük haza, lekvárt, zselét, chutneyt és ivólevet, sőt bort is készíthetünk belőle. Csak az éretteket (lila bogyók) szedjük le, mert egyáltalán nem utóérő. A mélyhűtést is jól tűri, kiolvasztva egyben marad, így sütemények díszítésére is alkalmas.

Az áfonyának több faja is megterem hazánkban. A fekete áfonya, a vörös áfonya és a tőzegáfonya egymás rokonai, de más és más környezetet kedvelnek, ezért Magyarországon csak adott helyeken találjuk meg őket. A vörös áfonya pl. fenyőerdők aljnövényzete, a tőzegáfonya vadon pedig csak a tőzegmohalápok nedves részein él meg.

shutterstock_240758869.jpg

A csipkebogyó ezzel szemben igen elterjedt. Amit a népnyelv csipkebogyónak hív, az a vadrózsa, azaz gyepűrózsa termése, ugyanakkor más rózsafajok bogyói is alkalmasak lehetnek fogyasztásra. Lekvárt, ivólevet készíthetünk belőle, de kiszárítva hosszan eláll, és teának elkészítve is nagyon kellemes ízű, valamint gyógyhatású. Az egyik legjobb téli C-vitamin-forrás.

A kökény lila bogyóira is jellemző, ami a csipkebogyóra is igaz, hogy frissen fogyasztásra akkor igazán alkalmas, amikor megcsípte a dér. Természetesen ezt a hatást a fagyasztással is pótolhatjuk, de enélkül ne nagyon kóstolgassuk, mert igen fanyar az íze. A gyümölcs egyébként a szilva rokona, a gyűjtésekor vigyázni kell, mert ez is tüskés. Flavonoidokban gazdag, gyógyhatása elsősorban a húgyutakra irányul, de vérnyomás csökkentésére is alkalmazzák.

A húsos som termése sokban emlékeztet a cseresznyére, csak annál sokkal apróbb és kissé ovális. Fogyasztásra csak a teljesen érett gyümölcs alkalmas, de már sietnünk kell, mert augusztus-szeptemberben leérik. Lekvárt és húsokat kísérő szószt (chutney-t) készíthetünk belőle. C-vitamin tartalma kiemelkedő és karotinban is gazdag.

Folytatom!

A bejegyzés trackback címe:

https://noivonalak.blog.hu/api/trackback/id/tr537880972

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.