Olajos magvak: barát vagy ellenség?
2015. március 05. írta: Pereckeke

Olajos magvak: barát vagy ellenség?

Mostanában rengeteg diéta leírását készítettem el, elhihetitek, hogy több étrendet olvastam el, mint amennyit egész életemben eddig. Onnan jutott eszembe elkészíteni ezt a bejegyzést, mert feltűnt, hogy szinte mindegyik program, amelyik a fogyást célozza, szinte azonnal „kigyomlálja” az étrendből az olajos magvakat, azzal a felkiáltással, hogy hizlalnak. És csak néhányat találtam, amely kihasználta az előnyös oldalaikat mint pl. vitamintartalom és telítetlen zsírsavtartalom.

Súlyos hibának érezném az olajos magvak kiiktatását az étrendből, arra hivatkozva, hogy miattunk növesztünk zsírpárnát, hiszen ez nem igaz. Igen, aránylag magas a zsírtartalmuk (ezért hívjuk őket olajos magvaknak), és a szénhidráttartalmuk, de olyan gazdag beltartalommal rendelkeznek, hogy akár étkezéseket lehet rájuk építeni vagy helyettesíteni velük.

shutterstock_107738957_kicsi.jpg

Olvastam olyat, hogy „nem érdemes velük a csoki nassolást helyettesíteni”... nem, persze, hogy nem, hiszen a nassolás mint magatartás ellenkezik a fogyással, illetve a karcsúsággal. Akkor sem fogunk jobban járni, ha répát rágicsálunk tonnaszám.

Érdemes megszokni azt, hogy a három fő étkezés mellett mondjuk 2 mellék étkezést tartunk, ezeket úgy időzítjük, hogy ne éhezzünk meg nagyon kettő között, és lassan eszünk, alaposan megrágva az ételt. Ezzel a „regulával” eleve fogyni fogunk, hiszen jó esélyt adunk a szervezetünknek, hogy jelezze számunkra, ha elég volt, azaz jól lakott. És ez szinte biztos hamarabb meg fog történni, mint a régi mennyiségek mellett.

Az olajos magvak elsősorban télen jelentenek vitaminforrásokat, valamint a zsírtartalmuk is a téli időszakban nyújt megfelelő energiaforrást. Több olajos mag tartalmaz egyébként növényi hormont, amely alkalmas arra, hogy elérjük vele az optimális testsúlyunkat. Kalciumtartalmuk a csontritkulás ellen hat, de gyermekeknél a növekedést és a masszív csonttrendszer létrejöttét támogatja. B-vitamin-tartalmuk erősíti az idegrendszert, ami felnőtteknek és gyermekeknek is hasznos – segít a stressz eltűrésében. Gazdag ásványi anyag tartalmukkal segítik a koncentrációt, a tanulást és a megfeszített agymunkát is. Az E-vitamin, amelyben minden csonthéjas termés bővelkedik akár az idős kori demencia ellenszere is lehet, annyira hatékonyan védi az agyat (és nem csak azt) antioxidáns hatásával.

A bejegyzés trackback címe:

https://noivonalak.blog.hu/api/trackback/id/tr577242339

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.