Válaszd a szabadságot! - 5 tévhit a terméktanácsadókkal kapcsolatban
2015. február 18. írta: Pereckeke

Válaszd a szabadságot! - 5 tévhit a terméktanácsadókkal kapcsolatban

A magyar társadalmat kissé meglepte, amikor ez az értékesítési mód kb. három évtizeddel ezelőtt betört a hazai kiskereskedelmi piacra. A meglepett állapot még mindig tart, hiszen számos olyan előítélet és tévhit tartja magát azóta is, amelyet a módszer kifejlesztői a „könnyedén kiküszöbölhető” kategóriába helyeztek az angolszász és nyugat-európai területeken.

Nincs ezzel semmi gond, valószínűleg csak arról szól a kialakult helyzet, hogy az a fajta hangvétel, amelyet az ilyen módszerrel értékesítő vállalatok erőltetnek igen távol áll a magyar virtustól, vagyis egyszerűen nem tudjuk hitelesen és megnyugtatóan integrálni a hétköznapjainkba.

Ugyanakkor ne feledkezzünk meg arról, hogy itt meg nem nevezendő, mégis bízvást közismert kozmetikai cégek hírverés és csinnadratta nélkül alkalmaznak nagy sikerrel a női attitűdre támaszkodó tanácsadói hálózatokat. Ezeknél nincsenek előírt kommunikációs sémák és begyakorolt értékesítői viselkedés, kizárólag az jelenti a mozgatórugót, hogy a nők alapviselkedéséhez hozzátartozik az információcsere igénye.

shutterstock_109021040_0217_kicsi.jpg

Kutatások bizonyítják, hogy a nők sikerességének alapköve (és itt nem szakmai vagy karrierbeli sikert értünk, hanem a gördülékeny hétköznapokra gondolunk) az, hogy megosztják egymással a tapasztalataikat, különös tekintettel arra, ha valamivel kapcsolatban jó tapasztalatuk volt. Ajánlják egymásnak a kellemes használati tapasztalatot maga után hagyó termékeket, szolgáltatásokat, hogy megkönnyítsék egymás dolgát.

Én magam nem vagyok tanácsadó (bár igen szeretek tanácsot adni :D), de saját tapasztalat alapján arra jutottam, hogy jó, ha egy kissé engedékenyebb vagyok, ha olyan barátnővel vagy női ismerőssel hoz össze a sors, aki nem átall ajánlani dolgokat, vagy adott esetben a szóba került termék beszerzésében is segíteni tud.

Tévhitek a terméktanácsadó-nőkkel kapcsolatban:

  1. Ha valaki ajánl, az elvár tőlünk valamit. - A jó terméktanácsadó csak javasol, se azt nem várja el, hogy rendelj, se azt, hogy a köztetek levő kapocs miatt találd jónak a termékeket.
  2. Ha valaki felhívja a figyelmünket egy termékre, „gyanúsan” jó véleménnyel van róla, az nyerészkedni akar. - A legtöbb terméktanácsadó azért lesz az, mert ő maga teljesen elégedett a termékekkel és mély meggyőződése, hogy másoknak is jót tesz azzal, ha segít nekik is hozzájutni.
  3. Ez a rendszer abból él, hogy egyszer-kétszer elsózza a lúzereknek a használhatatlan termékeket. - Szintén statisztikákkal bizonyítható, hogy a terméktanácsadók döntő többsége hosszabb ideje rendszeresen használja az általa javasolt termékeket, tehát nem jellemző a „vizet prédikál, bort iszik” magatartás.
  4. Ez pilótajáték! - Minden tanácsadói hálózatot alkalmazó vállalatnak meg van a maga rendszere. Pl. a Paul Penders egyszintű hálózatot alkalmaz, hol nem kell tartani attól, hogy ha valaki lejjebb van az ágazatban, hátrányos megkülönböztetés éri.
  5. Mi tartjuk el a szomszéd Marit. - És akkor mi van? Ha pedig a boltban veszünk mindenféle ellenőrizhetetlen forrású és/vagy összetételű terméket, akkor a multik zsebét tömjük. A tanácsadói hálózatban a személyes megkeresés révén minden kérdésünkre választ kaphatunk, a termékeket a legtöbb esetben kipróbálhatjuk és tapasztalatok garmadájához juthatunk hozzá.

A bejegyzés trackback címe:

https://noivonalak.blog.hu/api/trackback/id/tr877185179

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mákony Béla 2015.02.19. 06:52:45

"akkor a multik zsebét tömjük"
Anyád. Má'bocsánat.
1: Pont a multi az, ahol inkább ellenőrzött terméket veszel le a polcról, a szomszéd marit valószínűleg nem ellenőrzi egy hatóság sem, amikor berendeli szváziföldről az oriflavon intim törlőkendőt.
2: A multi tán inkább fizet adót a termékek és az alkalmazottak után. A szomszéd mariról ezt erősen kétlem - mutass egy avoflame ügynökőt, aki maradéktalanul bevallja és leadózza a bevétele alapján a megfelelőt
3: Mert a hálózatos szépségmárkák nem "multik", ugye?

Úristen...

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2015.02.19. 06:57:44

Úgy tudom nem kell adózni, és amúgy valóban multi.

Girhes macska 2015.02.19. 08:21:26

Haggyuk mán Ibolykát! A terméktanácsadó hosszú ideje használja az adott terméket és meg van győződve arról, hogy másoknak is jót tesz velük. Aha. Akkor miért van az, hogy a foreverizé terméktanácsadóm, aki saját bevallása szerint régóta használja a foreverizé fogyókúrás cuccát és mélységesen meg van vele elégedve, annak a BMI indexe magasan az egészséges felett van és nem látom rajta a fogyást (havonta találkozunk)? Volt alkalmam részt venni pár előadáson, ahol kristálytisztán levezették, hogy a termék valós ára 25 %, a maradék 75 % a termékforgalmazók között oszlik meg. Tehát legyél te is termékforgalmazó, hogy részesülhess a haszonból. Innentől te is elkötelezett leszel a termékhez, mivel a megélhetésed múlik rajta és nem szégyelled majd
Amíg egy ilyen izéről csak az izéforgalmazó honlapjáról meg a tanácsadóktól tudok tájékozódni, független forrás nincs, addig inkább a multi zsebét tömöm.
BTW mondj egy olyan tanácsadós termékforgalmazó céget, amelyik NEM multi

különvélemény2 2015.02.19. 08:28:13

Nem a terméktanácsadókkal van baj, azok csak meg akarnak élni valamiből.

Az mlm-es termékekkel van a baj.
Miközben vannak korrekt, szabályokat betartó, mlm cégek, sajnos a nagy többségük csak arra lett kitalálva, hogy legjobb esetben is csak használhatatlan, vagy jócskán túlárazott termékeket sózzanak rá a vevőre.

Nézzük az oldal egyik "támogatóját":
www.biolife-international.co.uk/PetalCleanse-C-8482-p/pcc.htm

Nincs összetétel, nincs mennyiség, nincs használati utasítás, nincs semmi.
Mégis megrendelhetem, ami teljesen szabálytalan az EU-n belül.
A termék várható hatásosságára most nem térnék ki, aki nem totál analfabéta bioszból, az nyilván tudja mennyire lehet kamu egy "allergén elpusztító" spray... (pontosabban 2 lehetőség van, vagy kamu, vagy rendkívül mérgező)

Na ez a fő probléma az mlm-es cuccok többségével.

Emmanuel Goldstein 2015.02.19. 08:46:57

az emelem egy remek terjesztői hálózat olyan cikkere, amik bőven a minőségi kategóriájuk fölé vannak árazva.

pimpoff 2015.02.19. 10:03:56

Azért kicsit tegyünk rendet ebben a dologban. Maga a multilevel marketing egy üzleti modell, nem pedig jótékonysági intézmény, épp ezért nem igaz, hogy ebben az esetben nem valamilyen cég zsebét tömjük (akár multi, akár hazai), csupán az az igazság, hogy magát a termék reklámozását olyan "önkéntesekre" bízzák ezek a gyártók, akik majd a termék eladása után némi kis pénzmagot is kaphatnak ezen tevékenységükért. Sőt, ha további aktivistákat hoznak, akik hírét viszik a cégnek, akkor azok után is kapnak egy kis pénzt, meg az aktivisták aktivistái után is, stb. Nyilván ez egy egész jó kis modell, hiszen a gyártó cégnek nem kell milliókat fizetni egy reklámügynökség piackutatás, kampányszervezés, kreatív munka szolgáltatásaiért, és nem kell külön saját ügynököt, üzletlátogatót, polc szervizért, foglalkoztatni, vagy üzletet nyitni, hanem pont csak néhány elégedett felhasználó kell, akik majd tovább ajánlgatják a cuccot, nekik pedig elég csak az eladott termékek után némi árrést és a további általuk közvetített ajánló után egy kis jutalékot osztani. Ugyanakkor az igaz, hogy ez nem piramisjáték, még akkor sem, ha maga a szervezeti ábra piramishoz hasonlít, ugyanis pénzmozgás csak akkor történik, ha valamilyen termék értékesítésre kerül a rendszerben, de itt kapcsolódik be egy másik hazugság a dologba, mégpedig az, hogy minden érdek nélkül ajánlja az ember a terméket a barátainak. Ezek a tanácsadóként tanácsadónők valójában ugyanolyan kereskedelmi ügynökök, mint azok, akik a boltokat látogatják a termékkel házalva, vagy az orvoslátogatók, azzal a különbséggel, hogy részint kizárólag jutalékos rendszerben dolgoznak, részint pedig ha ügyesek, "felvehetnek" maguk mellé további ügynököket és ha jól csinálják, ezeknek a főnökei lehetnek és ha már többszáz ember ügynökök alattuk, tényleg jól élhetnek az általuk generált forgalomból is. Viszont!!! Ingyen ebéd nincs! Vagyis ezek a cégek - akikről eddig nem is mondtam, hogy a részben ugyanúgy multik, mint mondjuk a hipermarketben kapható termékek gyártói (vagyis hagyjuk, hogy ki zsebét tömjük) - a jutalékok folyamatos kifizetéséért folyamatos teljesítményt várnak el, ami jó esetben minimálforgalom, rosszabbesetben minimál forgalomnövekmény formájában teljesítendő, vagyis a kedves jó ügynök/tanácsadó munkatársnak kurvára kepeszteni kell, ha tartani akarja a szintet. Vagyis bármennyire emberközelinek próbálják beállítani ezt a dolgot, ugyanaz a kapitalista szenny folyik ezeknél a cégeknél, mint a többinél. Mondanom sem kell, hogy a "Használd a terméket, legyél hiteles reklámarc!" felkiáltás is az állandó forgalom fenntartására irányul. Ha nem hinnéd, tudok példát mondani olyan cégekre is, ahol a havi minimális rendelési mennyiség is a tagság feltétele (autoship, minimalship, stb).

Szóval röviden összefoglalva a tanácsadó tanácsának a mozgatórugója - amellett, hogy a termék minőségét nem vonom kétségbe - valahol mégiscsak a pénz, amit ráadásul meglengetnek azok előtt is, akiknek ajánlják a terméket, hiszen a rendszer fentebb ismertetett jutalékfizetési hajlandóságából adódóan az újonnan behozott munkatárs után is jár jutalék. A legjobban az tetszik, hogy milliós kifizetéseket és időmilliomos embereket emlegetnek azok is, akik még ezer forintot sem kerestek az egészből, sőt az "üzleti tárgyalások" meg az "információs estek" megszervezése, a kötelező oktatás, vagy akár csak a "nem kötelező, de ajánlott" kezdőkészlet megvásárlása csak a pénzét vitte. Ők erre azt mondják, pozitív gondolkodás, de valójában ez inkább önámítás és (ön)becsapás.

Ahogy én látom, a legnagyobb baja az embereknek azzal van az ilyen típusú üzleteknél, hogy a művelői álságos és hazug módon (valójában minden reklám alapja) próbálják a valódi szándékról elterelni a figyelmet és ha valaki megpróbálja nevén nevezni a gyereket, akkor azt megbélyegzik és akár egy nagyobb közönség előtt is hajlamosak nevetségessé tenni az illetőt. Milliós, milliárdos forgalmakat emlegetve hamis illúziókba ringatják a jobb életre vágyó, szükséghelyzetben lévő embereket. Elmondják, hogy befektetés nélkül lehet saját üzlete az embernek, csak elfelejtik hozzátenni, hogy ha klasszikus értelemben nem is kell hozzá alaptőke, mégis elég megterhelőek lehetnek anyagilag a kezdőcsomagok, oktatási anyagok, szemináriumok és hasonló dolgok.

Azt is tudomásul kell venni, hogy Magyaroszág kicsi piac. Hetente alakulnak és szűnnek meg MLM cégek. Néhány nagyobb cég (többnyire multik) már körbeértek az országon, a kisebbek pedig ezen munkálkodnak. Be kell látni, hogy a korlátozott emberszám miatt az is korlátozódik, hogy mennyi nagykeresetű vezetőt képes egy rendszer kitermelni és azt se feledjük el, hogy - legalábbis nálunk - ezek is jórészt azokból lesznek, akik a kezdet kezdetén csatlakoznak. Persze mondják, hogy ez "nemzetközi üzlet", de csak akkor, ha van pénzed az utiköltségre a nemzetközbe való utazáshoz (méghogy nem kell befektetni?!)

Ettől még sok sikert annak, aki belefog! De tudjátok, csak őszintén! A hazugságok Miatt ilyen a megítélés.

Emmanuel Goldstein 2015.02.19. 10:16:29

@pimpoff: az MLM magában egy kerek egész rendszer aminek minden eleme meghatározó és jelentéssel bír. oszt abból mi, melyik részétől lesz ideges, az egyéni, de a frusztráció alapja mindig ugyanaz- a szociális hálód kihasználásával poróbálnak rád sózni túlárazott és/vagy felesleges termékeket.

pimpoff 2015.02.19. 10:45:29

@Emmanuel Goldstein: A termékek valóban túlárazottak, hiszen így lehet kifizetni a jutalékot a közvetítő közvetítője közvetítőjének. Azaz itt is sokan veszik le a sápot, mint a hagyományos kereskedelemben. Az egy másik kérdés, hogy az illető vásárlónak mennyire van szüksége a termékre, illetve hogy milyen mendemindákkal, összeesküvési elméletekkel, idióta agyszüleményekkel próbálják az igényt megteremteni. Ha egy hagyományos kereskedő cég a tévéreklámjában ezeket hangoztatná, akkor szarrá büntetnék őket. Persze erre egy igazi mlm-es azt mondja, hogy ez is az összeesküvés része.

Majolie 2015.02.19. 11:05:50

@Girhes macska: kb. olyan, mint amikor jön az ember, hogy fannnntasztikus üzleti lehetőséget ajánl számomra, szinte nem is kell dolgoznom, de majd dől a lé, hatalmas pénzeket lehet keresni, neki már bejött az üzlet, blablablaaaa. Aha, mondom, és mivel jöttél? BKV-val. A rongyos, szakadt ruhájában.
Nevetséges, bullshit az egész.

Emmanuel Goldstein 2015.02.19. 13:20:36

@pimpoff: a probléma azzal van, h míg a boltban nyugodtan merek nemet mondani a kedélyes kínálgatásra, mert neki ez a dolga, nekem meg dönteni, és ez egy tiszta szitu, ha a szomszéd próbálja eladni, már személyes érzelmekre játszik rá ami a kereskedelemben simán etikátla magatartás lenne..
ne feledjük, elemelesnek nincsnek rokonai, barátai, csak potenciális ügyfelei!